هوش مصنوعی در اقتصاد

هوش مصنوعی در اقتصاد

تاریخ مقاله: 1403/06/28
هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از فناوری‌های روز به سرعت در حال توسعه است و تأثیر قابل توجهی بر صنایع و بخصوص اقتصاد دارد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در زمینهٔ تجارت، اقتصاد وکلان داده است. برای مثال، با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان با ضریب خطای پایینی، تغییرات فصلی و بلندمدت در عرضه یا تقاضای محصولات مختلف را پیش‌بینی کرد. این موضوع می‌تواند به شدت در سیاست، اقتصاد کلان  و کنترل عرضه و تقاضا مفید واقع شود. همچنین، شرکت‌هایی مانند گوگل خدماتی در زمینهٔ هوش مصنوعی به شرکت‌های بزرگ ارائه می‌دهند که می‌تواند به برنامه‌ریزی، انبارگردانی، پیش‌بینی سیر صعودی یا نزولی فروش در محصولات به خصوص و نیز برندسازی آن‌ها کمک کند.

هوش مصنوعی تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داده و روز به روز به این تأثیر افزوده می‌شود. دنیای اقتصاد نیز از این حوزه به دور نمانده و کارشناسان و تحلیلگران زیادی به کسب و کارها توصیه می‌کنند از فناوری‌های مرتبط در این زمینه استفاده کنند. با کمک فناوری‌های ارائه شده توسط هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال توسعه یافته و کسب و کارها با رونق بیشتری روبرو می‌شوند. اقتصاد دیجیتال می‌تواند به فعالان حوزه‌های اقتصادی کمک کند تا با سرعت بیشتر به سمت اهداف خود حرکت کنند.

اهمیت هوش مصنوعی در اقتصاد

اقتصاد دیجیتال همان شبکه جهانی است که تمام تراکنش‌های تجاری و تعاملات حرفه‌ای آن در بستر اطلاعات و ارتباطات امکان پذیر است. با ورود هوش مصنوعی به کسب و کارهای مختلف، ارتباط و تعامل میان اقتصاد و کسب و کارهای مختلف نیز با تغییراتی همراه شد.

رشد اقتصادی در پیشرفت فعالیت‌ها و کسب و کارهای کوچک نیز موثر خواهد بود. اتوماسیون‌ها با خودکارسازی فرآیندهای مختلف مانند بازاریابی، فروش، خدمات به مشتری و … باعث رونق بیشتر و کاهش هزینه‌ها مخصوصا در مشاغل کوچک می‌شوند. در نهایت هوش مصنوعی باعث ایجاد تحول در استاندارد کارایی و بهره وری در فعالیت‌های مختلف شده است.

نمونه ای از کاربرد های هوش مصنوعی در اقتصاد

. کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری

. پیش‌بینی و تحلیل اقتصادی

. مبادلات مالی

. مدیریت زنجیره تامین

. تورم و انتظارات تورمی

. سرمایه‌گذاری

. بهبود تصمیم گیری

. پیش بینی و تجزیه و تحلیل روندهای اقتصادی

. اقتصاد بهداشت و درمان

. تحلیل بازار کار

نمونه ای از تحولات مختلف هوش مصنوعی در اقتصاد

. تجارت الکترونیک

. خدمات مالی

. بازار سهام

پیاده سازی حتی ساده ترین برنامه های هوش مصنوعی می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد و شرکت ها را ملزم به کسب مهارت های هوش مصنوعی مناسب می کند. واردکردن هر نوع هوش مصنوعی به گردش کار مستلزم ادغام دقیق وظایف انسان و ماشین است؛ به طوری که هوش مصنوعی باعث افزایش مهارت های افراد شود.

شاید مهم ترین مسئله این فناوری در کشورهای درحال توسعه اموضوع عدم دسترسی به داده ها یا کیفیت پایین داده ها جهت استفاده در این فناوری است. چالش دیگری که این کشورها غالبا با آن مواجه هستند عدم وجود زیرساخت های قانونی برای پیاده سازی گسترده فناوری هوش مصنوعی در کشور است.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند با بهبود دقت و کارایی، هزینه‌ها را کاهش دهد. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند برای تشخیص خطاها در داده‌ها، پیش‌بینی روندها و بهبود تخصیص منابع استفاده شود. این امر می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های تولید، بازاریابی و فروش شود.

هوش مصنوعی می‌تواند نوآوری را با کمک به شرکت‌ها برای توسعه محصولات و خدمات جدید و بهبود فرآیندهای خود تقویت کند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند برای ایجاد مدل‌های پیش‌بینی، توسعه محصولات شخصی‌سازی‌شده و بهبود ایمنی در محل کار استفاده شود.